برنج طارم دونوج یکی از ارقام خوش پخت و پرطرفدار ایرانی است که بسیاری از مردم آن را مصرف می کنند و مشتری پر و پا قرص آن هستند اما برخی از مصرف کنندگان اصلا نمی دانند که برنج دونوج چیست و قیمت آن چند است.

در این مقاله ما ابتدا برای شما توضیح می دهیم که برنج دونوج چیست و چه تفاوتی با کشت دوم دارد و سپس در انتها لیست قیمت به روزی از انواع برنج ایرانی برایتان قرار می دهیم تا از نرخ برنج دونوج و سایر ارقامی که میخواهید مطلع شوید.

برنج دونوج چیست؟

برنج دونوج در واقع همان برنج برداشت دوم است که به زبان محلی مازندرانی ها به آن دِنوج یا دونوج می گویند و گیلانی ها به آن راتون، شاه برنج یا اُرزاکی نیز می گویند.

تفاوت برنج دونوج با کشت دوم

برای تولید برنج کشت دوم کشاورز پس از اتمام برداشت محصول کشت اول شالیزار خود را مجدد شخم میزند و همانند کشت اول در آن برنج می کارد اما دونوج یا راتون به این شیوه تولید نمی شود.

در واقع برای تولید برنج دونوج کشاورز پس از پایان برداشت کشت اول فقط شالیزار خود را آب می گیرد و دیگر خبری از نشاکاری نیست. در این روش خوشه های برنجی که از کشت اول بجای مانده است رویش مجدد داشته و برنج می دهند.

[box type=”info” align=”” class=”” width=””]به ثمر رسیدن برنج کشت دوم تا حد زیادی به شرایط آب و هوا بستگی دارد، برای درک بهتر این موضوع حتما فیلمی که برایتان قرار داده ایم را ببینید.[/box]

چند نکنه در مورد برنج دونوج یا همان راتون

  • برنج دونوج از کشت اول و دوم خوش مزه تر است.
  • این برنج بسیار از کشت اول و دوم بهتر قد می کشد و پخت مجلسی تری دارد.
  • در تولید برنج دونوج یا راتون از سم و کود استفاده نمی شود.
  • برنج دونوج بسیار کم تولید می شود.
[box type=”warning” align=”” class=”” width=””]برنج دونوج و یا راتون را حتما از جایی بخرید که به آن اطمینان 100% دارید زیرا فروشندگان متفرقه هر برنجی را با این نام به شما می فروشند.[/box]

برنج طارم دونوج و راتون هاشمی

چون دونوج از گویش مازندرانی است و اکثر مازندرانی ها طارم برداشت دوم دارند به همین دلیل برنج طارم دونوج مشهور است و در مقابل چون گیلانی ها بیشتر هاشمی کشت می کنند و برداشت دوم هاشمی دارند برنج راتون هاشمی شهرت دارد. در واقع راتون و دونوج تفاوت گویش هستند نه تفاوت نوع برنج

قیمت برنج دونوج

برنج دونوج یا راتون در پاییز برداشت می شود و چون کم تولید می شود فقط تا شب عید در بازار قابل دسترس است. در تصویر زیر شما می توانید از قیمت این برنج و سایر ارقام ایرانی موجود در بازار مطلع شوید.

قیمت برنج دونوج

فهرست